راهبردهایی جهت مدیریت نمودن استرس های مالی

مطلب زیر ترجمه راهبردهای مقابله با استرس مالی در زمینه پرداخت مالیات است که در سایت انجمن روانشناسی امریکا (مارس۲۰۱۳) به چاپ رسیده است و توسط آقای فرید طاهر آبادی از روانشناسان شاغل در آجا ترجمه گردیده است.

مالیاتهای روزمره ؛ راهبردهایی جهت مدیریت نمودن استرس های مالی

فرجه زمانی پرداخت مالیات ممکن است برای بسیاری از آمریکایی ها با استرس فراوان همراه باشد.استرس ناشی از پرداخت مالیات است می تواند منجر به افزایش رفتارهای ناسالم همچون پرخوری، بکارگرفتن رژیم غذایی ضعیف ، سیگار کشیدن ، باده نوشی و بی فعالیتی گردد، که قبلاً بسیاری از مردم به منظور غلبه نمودن به محرکهای تنش زای روزانه که به پول ، کار، سلامت فردی و خانوادگی و تربیت فرزندان مرتبط است بکار می بستند.افزایش وابستگی به رفتارهای ناسالم جهت مدیریت استرس می تواند منجر به مسائلی جدی در سلامتی در بلند مدت گردد.بویژه این که تحقیقات نشان داده است  کسانی که  به نحوی توانسته اند بر مشکلات سلامت خود غلبه نمایند، استرس های مالی و روابط بین فردی می تواند باعث تشدید دوباره شرایط استرس زا برای آنان گردد.

کاترین سی نوردال مدیر اجرائی آموزش حرفه ای انجمن روانشناسی آمریکا می گوید” افرادی که به روش ناسالم بر استرس چیره می شوند ممکن است در کوتاه مدت نشانه ها را کاهش دهند اما با گذشت زمان باعث بوجود آمدن مشکلات سلامتی وخیمتر و به تبع آن استرس بیشتر می گردد”

تحقیق نشان داده است استرس و رفتاری های ناسالمی که مردم جهت مدیریت آن به کار می برند با بزرگترین مسائل سلامت کشور مانند چاقی ، بیماری قلب و دیابت رابطه دارد .بنابراین ضروریست که مردم در مسیر صحیح و با استفاده از روشهای درست در برخورد با مسائلی همچون محرکهای تنش زای مالی گام بردارند.

تحقیق اخیر انجمن روانشناسی آمریکا راجع به استرس در جامعه آمریکا: سلامت ما در خطر پی برده است پول یکی از علت های زیر بنایی استرس برای بزرگسالان در کشور آمریکا است.در تحقیق فوق موضوعاتی مرتبطی که در زمان پرداخت مالیات توسط افراد کثیری مورد تاکید قرار گرفته است مشروحاً 75% مردم استرس را به دلیل مشکلات پولی و شغلی  می دانند..بیشتر آنها در سال 2012 اهداف مالی برای خود تعیین کرده و بیشتر از نیمی از آنها (52%) گزارش کرده اند که قصد دارند  پول بیشتری را ذخیره نمایندو 37% درصد آنها گزارش کردند که قصد پرداخت بدهی  و بیشتر از یک چهارم آنها می گویند که اراده (26%) یا زمان(27%) مانعی است که باعث جلوگیری آنها از تن در دادن به تغییرات می شود.

انجمن رواشناسی آمریکا راهبردهای ذیل را جهت مدیریت استرس پیشنهاد می کند:

تعریف استرس -هرکسی استرس را به گونه ای متفاوت تجربه می کند.چگونه شمابه استرس خود پی می برید؟ آیا این تجربه در فصل پرداخت مالیات و زمان تصمیمات مالی تغییر پیدا می کند؟

مشخص نمودن محرکهای تنش زای مالی –چه وقایع و شرایطی باعث شروع احساس استرس می شود ؟آیا آنها مرتبط به فرجه زمانی پرداخت مالیات ، پرداخت صورتحساب، تصمیمات مالی و مسئولیتهای مالی در شغل و خانه  و یا چیز دیگر است؟

مشخص نمودن نحوه برخورد خود با استرس مالی – بعضی از مردم با روش های ناسالم با استرس برخورد می کنند منجمله سیگار کشیدن، باده نوشی یا پرخوری بیش از حد . مشخص کنید اگر شما روشهای ناسالم را جهت فائق آمدن بر مسائل مرتبط با استرس مالی را بکار می برید آیا این رفتاری است که در طول سال استفاده می نماید یا فقط مختص فرجه زمانی پرداخت مالیات و تصمیمات مالی است؟ آیا شما در بر خورد با محرکهای تنش زای مالی به روشهای ناصحیح مانند ولخرجی، سو استفاده از کارتهای اعتباری ، بی توجهی به صورت حسابها و یا قرض گرفتن مکررکه عادت دارید بر می گردید؟

درک کردن این که پول چه معنی ای برای شما دارد- پول اغلب نمادی از مسائل احساسی است که ممکن است چنین به نظر برسد که ربطی به مدیریت پولی فردی شما نداشته باشد. مشخص نمائید پول بیان گر چیست؟ و چگونه ممکن است باعث افزایش استرش شما گردد؟

پیدا کردن راههایی جهت مدیریت استرس – توجه به سلامتی ، فعالیتهای کاهش استرس ، پیاده رویی مختصر، ورزش ، نوشتن یا صحبت کردن با دوستان یا خانواده در بیرون  از محیط خانه. سعی کنید وقتی که در بحران مالی قرار دارید این چنین رفتارهای سالم را جهت مدیریت استرس افزایش دهید و همچنین از راهبردهای سلامتی در دسترس خود نیز به منظور کاهش استرس استفاده نمایید. به یاد داشته باشید رفتاری های ناسالم با گذشت زمان خیلی سخت تغییر پیدا می کنند –به طور همزمان وقت زیادی را صرف حذف یکدفعه ای رفتاری های ناسالم نکنید.تمرکزتان فقط صرف یک رفتار در یک زمان معین باشد.

درخواست حمایت حرفه ای نمایید . کمک گرفتن از دوستان و خانواده که به شما توجه و به درد دل شما گوش  فرا می دهند  در چالشهای مالی می تواند توانایی شما را در مدیریت استرس افزایش دهد همچنین می توانید از کسانی که برنامه ریزی مالی می کنند کمک گرفته و اگر استرس مالی شما را بدجوری گرفتار نموده است می توانید با یک روانشناس صحبت نمایید تا به شما در جهت دادن احساساتتان در تغییر  رفتاری های مالی و مدیریت  رفتار ناسالم و استرس کمک نماید.

 برگرفته از سایت انجمن روانشناسی آمریکا(مارس2013) ترجمه  فرید طاهرآبادی (دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی)

2 thoughts on “راهبردهایی جهت مدیریت نمودن استرس های مالی

  • اکتبر 16, 2014 در t 9:26 ب.ظ
    Permalink

    دست مریضا؛خیلی خوب اقا فرید؛روانشناس شاغل در اجا

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *